Sprzedaż produktów w sieci zyskuje coraz większą popularność, nic więc dziwnego, że sporo osób zastanawia się, jak założyć sklep internetowy. Warto pamiętać, że prowadzenie tego rodzaju biznesu wymaga odpowiedniego przygotowania nie tylko w kontekście stworzenia dobrej jakości witryny. Jak zrobić sklep w internecie? Od czego zacząć, a o czym szczególnie warto pamiętać?
Biznesplan na start
Wiele osób zapomina o tym, że tworzenie sklepu internetowego to dopiero połowa sukcesu. Prowadzenie tego rodzaju biznesu w niczym nie odbiega od posiadania sklepu stacjonarnego czy punktu usług, przynajmniej z ekonomicznego punktu widzenia. Dlatego też w pierwszej kolejności należy opracować dobrej jakości biznesplan, dzięki któremu zostaną określone cele biznesowe, źródła finansowania, a także sposoby reklamowania. Należy także ustalić samą koncepcję sklepu internetowego – jakie produkty będą w nim dostępne oraz do kogo zostanie skierowana oferta.
Warto również zastanowić się nad finansowaniem biznesu, co jest bardzo istotne szczególnie w pierwszych kilku miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej, gdy nie osiąga się jeszcze zbyt dużych przychodów. Kolejny krok stanowi założenie działalności w preferowanej formie prawnej oraz wybór sposobu opodatkowania. Sklep internetowy nie może być prowadzony w formie działalności nierejestrowanej, bowiem wiązałoby się to z osiąganiem przychodów w kwocie maksymalnie połowy najniższego wynagrodzenia krajowego. Taka suma nie byłaby w stanie pokryć kosztów związanych z funkcjonowaniem firmy, nie mówiąc już o wypracowywaniu zysków. Dlatego też właściciele sklepów internetowych muszą być gotowi na to, aby – prędzej czy później – założyć działalność gospodarczą.
Wybór platformy e-commerce i rozwiązań dla sklepu
Kolejnym krokiem przybliżającym do powstania sklepu internetowego, jest wybór platformy e-commerce. Można tutaj skorzystać z gotowych rozwiązań, a następnie dokupić odpowiednie moduły, które sprawią, że sklep będzie bardziej funkcjonalny. Co ważne, na tym etapie należy również zaprojektować wygląd całej strony. Tutaj istotne jest, do kogo ma trafić witryna – jeśli do ludzi dobrze sytuowanych, to rozwiązaniem będą stonowane kolory i klasyczny, minimalistyczny układ, jeśli zaś do nastolatków, to lepiej postawić na nieco bardziej rzucające się w oczy szablony.
Właściciele sklepów internetowych muszą pamiętać też o tym, aby zaoferować swoim klientom różnorodne metody płatności. Jest to niezwykle istotne, ponieważ nie każdy będzie zainteresowany opłacaniem zakupów gotówką przy odbiorze paczki. O wiele lepszym rozwiązaniem będą przelewy bankowe bądź szybkie płatności, na przykład za pomocą systemów płatniczych BLIK lub PayPal, które stają się coraz popularniejsze. Należy pamiętać, że do zaoferowania klientowi innej możliwości płatności, niż tylko w gotówce, niedługo będzie wszystkich sprzedawców obligowało prawo na mocy zmieniających się przepisów. Właściciele sklepów internetowych powinni także określić sposoby dostawy, jakie zaoferują swoim klientom.
Kurs tworzenia sklepu internetowego
Rozwiązaniem dla osób, które nie czują się na siłach, aby samodzielnie zaprojektować miejsce sprzedaży towarów, jest kurs tworzenia sklepu internetowego. Takie kompleksowe rozwiązanie dostarcza ogromne podkłady wiedzy na temat tego, jak założyć sklep internetowy, a także jak się w nim poruszać i nim zarządzać. Takie szkolenia to również informacje dotyczące planowania strategii biznesowej, która nie powinna być obca żadnemu przedsiębiorcy. Kurs PrestaShop można odbyć bez względu na posiadaną wiedzę dotyczącą funkcjonowania sklepów online. Jest on dedykowany także osobom początkującym, które dopiero zamierzają rozpocząć podbijanie rynku e-commerce. Na kurs tworzenia sklepu internetowego warto się zdecydować także w późniejszych etapach, gdy przedsiębiorca opracował już plan i strategię, jednak nie radzi sobie z samym tworzeniem sklepu online. Stanowi o wiele tańsze rozwiązanie niż korzystanie z pomocy informatyka, który za każdą czynność pobiera wynagrodzenie w naprawdę dużych kwotach.